Města bez aut, čili Bez Jedu Nejedu
Cirka milion důvodů proč města bez aut jsou nereálný plán a E-MOTION je hračka pro děti se najde vždycky, když bude třeba.
A i přesto se čím dál více velkoměst všude po světě rozhoduje, že vytlačí automobily ze svých vnitřností a vykáže je na okraj měst i společnosti. Začne dieselovými osobními vozy, pak benzínové a nakonec i nákladní.
Ptáte-li se, jak to chtějí udělat, je dobré podívat se na různé přístupy, které jednotlivé metropole zvolily. Je možné, že si vezme, některé z těch místních tuto možnost za svou a konečně i v Česku nebudou o dýchatelnosti vzduchu a pohybu obyvatel rozhodovat jen ti, co sedí za volanty.
Prvním z měst, které bych rád jmenoval je Norské OSLO. Důvodem prvenství na seznamu je již odsouhlasené rozhodnutí zákazu pohybu vozidel v centru města od roku 2019, tedy za necelé 4 roky. Mělo by se jednat přímo o zákaz provozu osobních vozidel a dotkne se 350.000 majitelů vozů. Ovšem předtím než nastane tento okamžik, o kterém reportuje REUTERS, chce město zbudovat dalších téměř 50 km cyklostezek, a zlepšit infrastrukturu tak, aby pohyb po městě byl plynulý a dostatečně rychlý jak pro chodce, cyklisty i uživatele E-MOTION.
Druhým městem je Španělský MADRID. Ten celý projekt zákazu prohybu osobních aut ještě rozšiřuje a tento bude zasahovat celý střed města. V rámci projektu pak bude modifikováno 24 nejrušnějších ulic a to všechno do roku 2020. Už dnes je platný městský plán udržitelné mobility, který redukuje provoz o 6% ročně a trestá provoz tzv. špinavých vozů pokutou 100,-EUR při každém zachycení. Navíc jsou řidiči nejvíce znečišťujících vozidel, mají dražší parkování. Jak dodávají dobrovolní účastníci projektu, důležitá je spolupráce všech stejně jako politická vůle dosáhnout reálné změny.
Ovšem městem s aktivním přístupem a plány pro město bez aut je i Německý HAMBURK. Jak to tak bývá, neopustili ani zde naši němečtí sousedé svou systémovost a na projekt nazvaný ZELENÁ SÍŤ si vyhradili následujících 20 let. Není se čemu divit, protože Hamburk je jedno z měst s největším objemem dopravy a to hlavně díky přístavu patřícímu k největším a nejvytíženějším v Evropě.
Malá odbočka
Ovšem město bez aut může znamenat i město s pouze elektrickými a samořiditelnými vozy, které se testují intenzivně již několik let, ale rok 2015 přinesl první zlomové výsledky, které napomohou rychlejší penetraci v reálném životě. Jak ukazuje například článek na serveru NOVINKY.CZ, v němž autor v perexu poukazuje na odvahu firmy NISSAN, pustit samořiditelný vůz do ulic v Japonském městě TOKYO. Doporučuji video shlédnou a vnímat hlavně ostrý provoz, protože autor nejenom, že pravděpodobně nebyl nikdy v Tokiu ani Japonsku, ale pravděpodobně ani v žádném z měst a obcí v naší republice, protože by jinak nemohl nazývat test slovy, která použil.
KODAŇ je dalším z Evropských měst, které následují iniciativu a chtějí svým obyvatelům zajistit dýchatelný vzduch. Zajímavostí však je, že na rozdíl od svých "kolegů" začala Kodaň budovat lepší infrastrukturu pro pěší i cyklisty již v roce 1960, má tedy velký náskok, což je znát při návštěvě tohoto krásného města. Do roku 2025 chce navíc město dosáhnout statutu CARBON NEUTRAL a býti zcela bezemisní.
Metropole nad Seinou - PAŘÍŽ, je dalším z Evropských měst, které nechce svůj vzduch nechat dále zamořovat odpadními emisemi z vozidel se spalovacími motory. To, že změna může být skutečně výrazná, si město již vyzkoušelo v době, kdy v rámci testu zakázalo vjezd do města vozidlům se sudou poznávací značkou. Objem emisí klesl o neuvěřitelných 30%. Do roka 2020 chce Paříž býti městem zcela bez vozidel s dieslovými motory a s dvounásobným objemem cyklostezek,
Ovšem ani metropole nad Temží - LONDÝN se nenechá zahanbit a v principu chystá totožné kroky jako Paříž. Do roku 2020 chce také zcela vytlačit vozidla s dieslovými motory a již dnes uplatňuje ve městě na "špinavé vozy" tzv. příplatek z dopravní zácpy a to ve výši 12,5 Britské libry za den.
Poslední dvě města, která plán čistých a či výrazně emisně nižší zátěže zaujal, jsou mimoevropská. Tím prvním je čínské CHENGDU a druhým Americký NEW YORK. Zatímco v Číně se rozhodli zajistit všem obyvatelů dostupnost všech míst do 15 minut chůze (hlavně změnou infrastruktury a systému veřejné dopravy) a to opět do magického roku 2020, neplánuje New York automobily zakázat, či omezit vůbec, ovšem mnohem intenzivněji chce podporovat čistou osobní dopravu včetně jízdy na kole, osobních elektrických transportérech a dalších druzích moderní přepravy osob.
P.S. jak se vlastně změnili provoz a dýchatelnost ve Vašem městě po vybudování mnohamilionového okruhu? Jestli stejně jako v Plzni, tak Vám vůbec nezávidím.
Michael Rada
ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále
Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.
Michael Rada
Seriál skončil
Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,
Michael Rada
WASTELESS FUTURE
I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.
Michael Rada
KDE JE BLOG?
Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/
Michael Rada
Zombie blog
Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony
Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...
Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka
Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...
V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, jeden člověk zemřel
V Ostravě na ulici Rudné poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....
Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů
Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 413x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.