Do práce přes město autem? Copak mám na rozhazování?
Dnes se musím v duchu smát, jak jsem byl hloupý a hlavně rozhazovačný.
Důvodem změny je, věřte tomu, nebo ne, elektrická jednokolka.
Díky ní nastala v mém přístupu radikální změna. S ohledem na skutečnost, že jednou z prvních vět lidí, kteří se na ni ptají je, "To bych na ní mohl/a jezdit do práce", rozhodl jsem se udělat malý, měsíční test použitelnosti.
Na začátek několik upřesňujících údajů:
- Cesta z domova na pracoviště je dlouhá 3 km a vede přes město
- Parkování není vždy zdarma (záleží na aktuální obsazenosti bezplatných míst)
- Cesta vozem trvá 10 - 25 minut, dle aktuální dopravní situace
- Vozem, který vlastním, je benzínový vůz SEAT ALTEA
- V průběhu týdne jezdím (v rámci města) na obchodní jednání do závodů svých klientů
- 50% času jsem v obleku a kravatě, 25% v pracovním oděvu, zbytek neformálně
- Na obědy jezdím v rámci města
Jak víte, žiji v Plzni, kde provoz není zdaleka tak strašný, jako například v Praze, ale i tak dokáži jet těch několik kilometrů autem i 25 minut. Za měsíc v rámci pravidelného cestování v rámci města vyprázdním ca. 1/2 nádrže, což v přepočtu na prostředky činí ca. 650,-Kč. Za parkovné, mytí a další "služby" vozu dám ca 250,-Kč.
Celkem tedy můj automobilový TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stojí 900,-Kč měsíčně.
Aplikuji-li do výše uvedeného prostředí elektrickou jednokolku, dostávám se k zajímavým výsledkům (ověřeným praxí):
- Často volím i jinou, klidnější trasu například podél řeky. Trasa tak čítá 2 - 5 km
- Parkuji u stolu v kanceláři
- Cesta na jednokolce trvá 10-12 minut v závislosti na trase. Dopravní situace mne neovlivňuje
- Jednokolkou kterou aktuálně používám, je NINEBOT ONE (9B1) model E s dojezdem 30 km a max. rychlostí 20 km/h
- Na jednání za klienty jezdím také jednokolkou. Průměrná úspora cestovního času je 50%
- Oblékám se stále shodně, bez omezení
- Na obědy chodím, resp. jezdím v mnohem větším radiusu a strávím na nich méně času jízdou, více však si mohu vychutnat jídlo samotné.
Za testovací měsíc jsem dobíjel svůj 9B1 vyhražený jen a pouze pro účely testu 3x a to jen v okamžiku 20% zůstatku energie. Nabíjecí cyklus mne vyšel v průměru na 16,-Kč. 9B1 jsem nedával do myčky, ani jsem nebyl nucen investovat do dalších služeb (i když 1x jsem domácím kompresorem dofukoval pneumatiku).
Celkem tedy můj E-MOTION TELECOMMUTING + dojezd na plzeňská jednání stál 48,-Kč.
Po ekonomické stránce je E-MOTION nesrovnatelně výhodnější a představuje 5% nákladů na stejný proces absolvovaný osobním vozem.
Důležitým aspektem je samozřejmě pořizovací cena. Zatímco nový vůz začíná na úrovni 180 - 200.000,-Kč, zatíží nová elektrická jednokolka, rozpočet částkou od 19 - 35.000 za nejnovější model. Protože však velké množství uživatelů vozidlo již vlastní, jedná se o vícenáklad.
Budu-li však považovat úspory za konstantní, pak není špatná ani návratnost vložené investice. Brzy totiž zjistíte, stejně jako já, že budete mnohem častěji venku a jednokolka bude sloužit nejen pro cestu do práce, ale i pro zábavu, výlety, nákupy apod. a pro každou z těchto cest nebudete mít zájem využívat vozidlo. Tím budete šetřit nejen vlastní prostředky, ale i globální životní prostředí, protože Vaše uhlíková stopa bude radikálně klesat s každou cestou.
K uhlíkové stopě bych snad jen mohl dodat, že například z výroční zprávy obecně prospěšné společnosti CI2 o.p.s. za rok 2013 vyplývá, že tato společnost o dvou zaměstnancích generuje za rok 2 tuny CO2, z čehož většina spadá právě na cestování mimo jiné na a z pracoviště. Věřím, že přechodem na osobní elektrické transportéry, by došlo k výrazné změně.
Společnost se zabývá právě tvorbou studií a měřením uhlíkové stopy a udržitelnosti podnikání.
A nyní si představte stejný krok v továrně s několika sty, či dokonce tisíci zaměstnanci. Snížení uhlíkové stopy a tím i negativních dopadů na životní prostředí by bylo enormní, nehledě ta to, že z 90% prázdné parkoviště by bylo možno přebudovat například na zahradu, park, či urbanistickou farmu, kde by mohlo docházet k pěstování čerstvé zeleniny nejen pro samotný závod a jeho kantýnu, ale i například pro rodiny zaměstnanců, seniory, školy a další instituce.
Je jen na každém z nás pro co se rozhodneme, já jsem se rozhodl pro E-MOTION, protože mi pomáhá jít směrem, který jsem si vytýčil, tedy směrem ke SVĚTU BEZ ODPADU. A co Vy?
Michael Rada
ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále
Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.
Michael Rada
Seriál skončil
Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,
Michael Rada
WASTELESS FUTURE
I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.
Michael Rada
KDE JE BLOG?
Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/
Michael Rada
Zombie blog
Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Romantická chalupa v Dlouhém Hradišti, pozemek 2950m2
Konstantinovy Lázně - Dlouhé Hradiště, okres Tachov
4 740 000 Kč
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 413x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.