Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kamiony na cestách - tuzemské pravdy a lži vs. první autonomně řízený kamion

Na našich silnicích není možné nepotkat kamion. Jsme zemí přeprav z jednoho místa na druhé a to v čase nula nic. Čím rychleji jedou na silnicích, tím déle čekají na vykládkách a naopak, připomíná mi to vojenský přístup.

Na vojně se spěchalo, aby se čekalo a čekalo se, aby se spěchalo. Odpovídalo to skutečnosti, že tam, kde končil rozum, začínala vojenská logika.

Ve středu 6.5.2015 se sešly mimo jiné dvě zprávy, každá přišla z jiného konce světa, ale jedno měly společné, týkaly se kamionové přepravy.

Ta tuzemská se dotýkala možnosti jak vysledovat přetížení kamiony. Díky více než 20ti leté praxi mohu říci, že strašáci přetížených kamionů, jako ničitelů silnic se objevují v politice každé vlády, každého minstra dopravy, včetně toho současného, který díky přetahovaným spolupracovníkům ze svého původního působiště, buduje ve vládě vlastní společnost, jak to ostatně dělá i sám ministr financí.

Zpráva na serveru iDNES, nám oznamuje, že "Přetížené kamiony odhalí nenápadné dynamické váhy skryté ve vozovce". Jupí, radují se řidiči osobních vozidel a řidiči přetížených kamionů, spíše jejich zaměstnavatelé, díky článku již ví, kterému úseku se u Velkého Meziříčí vyhnout.

I přesto, že zařízení považuji za dobré, musím upřesnit lidem mimo obor, že objem přetížených kamionů na našich silnicích se pohybuje do 5% všech vozidel. Není tedy takovou hrozbou, za jakou se záměrně vydává.

Skutečnou hrozbou, na kterou poukazuji již řadu let, jsou naopak kamiony prázdné a nevytížené. Dle studie EU jich totiž po celé EU jezdí přes 64%. ANO, JE TO TAK. Většina kamionů, které vidíte na silnicích je nevytížená, nebo prázdná.

Proč?

Protože se to často vyplatí. Klienti stejně platí za kolečko, tak proč bychom se měli jako dopravci snažit vozidlo vždy vytížit? Proč bychom měli vytvářet systém, který by nevytíženost minimalizoval na minimum? Jsou sice různé burzy nákladů apod., ale v mnoha případech za nevytíženost mohou sami klienti. Tito se totiž naučili neplánovat a tak se z logistiků vojevůdců, postupně stali dnešní logistici požárníci hasící jeden požár, založením druhého.

A nemyslete si, že informace o plnosti kamionu prezentovaná 33 EUR paletami, je vypovídající. Není. Často je totiž sice zaplněná pouze podlahová plocha například do výšky 1 m a nad ním je dalších 1,8 - 2 m volného místa. 

Často je na vině balení výrobků, které často obsahuje tolik vzduchu, že ve skutečnosti se 50% vytížení kamionu, redukuje na např. 15%. Krásným příkladem je balení v segmentu AUTOMOTIVE. V tomto oboru jezdí až na výjimky kamiony s 3m ložnou výškou a při nakládce a vykládce se dokonce musí nadzvedává střecha (plachta), aby se velké obaly do kamionu vešly. Obaly samotné a díly však často mají často sebe tolik místa, že by jim záviděl mnohý čínský dělník, žijící i s celou rodinou na prostoru podstatně menším.

Využijí-li se uváděné váhy i na odhalování prázdných a nevytížených kamionů a upraví-li se legislativa tak, aby podobné chování bylo postihováno, pak se bude jednat o nástroj, který bude přinášet skutečnou hodnotu. Bude-li se jednat jen o kontrolu přetížených kamionů, bude se jednat jen o kosmetickou operaci, která bude stát spousty peněz, ale ve skutečnosti nepřinese žádnou reálnou změnu.

To za oceánem, tam došlo k průlomovému rozhodnutí, které by změnu na silnice přinést mohlo. V zemi nekonečných možností (míněno USA) byl totiž licencován první autonomně řízený kamion (link obsahuje i video).

Slyšíte dobře. Zatímco se evropští zákonodárci řídí zákony a nařízeními ne z minulého, ale z 19 století, zakazující provoz povozu bez vozky, skáčí v USA o pěkný kus dopředu. Google si testuje, stejně jako další společnosti autonomní osobní vozy, a společnost DAIMLER pustila na silnice v Nevadě první autonomně řízený kamion.

A JE TO.

Celou akci doprovázela americká reklama a oficiální zahájení probíhalo ve městě hazardních her a neřesti, situovaném ve stejném státě.

Ptáte-li se co by zavedení takovýchto kamionů znamenalo, zde je několik odpovědí

  • menší množství nehod způsobených řidiči kamionu jezdících často bez pořádné přestávky až 24 hodin. Jen za poslední týden to bylo 5 vážných dopravních nehod, včetně té poslední, kdy kamion s pneumatikami zavalil osobní auto s pěti dětmi jedoucí v protisměru (naštěstí bez vážného zranění, či dokonce úmrtí)
  • vyšší plynulost přeprav
  • konec předjíždění kamion vedle kamionu
  • velké množství řidičů bez práce
  • vylepené nálepky s maximálními rychlostmi by přestaly být sbírkou trofejí, ale začaly by indikovat skutečné limity, které by byly dodržovány.
  • finální možnost plánování přeprav a to bez toho, aby tyto byly ovlivňovány nutnou pauzou na kávu, sex, oběd, či "nucený odpočinek"

Bodů by jistě bylo více, ale již mne žádný nenapadá

Když tak o tom uvažuji, přemýšlím, co by na zavedení autonomních kamionů řekli tuzemští dopravci. Ti se totiž před několika málo dny nechali slyšet, jak jim vadí konkurence z východu.

Když jsem si titulek přečetl, musel jsem se pousmát, protože si na stejný titulek vzpomínám v době rozšiřování EU, jen s tím rozdílem, že podobné stížnosti pronášeli a prezentovali dopravci z Německa, Holandska, Francie a dalších zemí původní Evropské Unie, či jinak řečeno, zemí západní "vyspělé" Evropy a v té době si již  čeští dopravci již dobře uvědomovali, jaký zlatý důl se jim otevřel.

 

Autor: Michael Rada | úterý 12.5.2015 7:00 | karma článku: 14,23 | přečteno: 731x
  • Další články autora

Michael Rada

ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále

Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.

5.8.2017 v 11:11 | Karma: 5,99 | Přečteno: 332x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michael Rada

Seriál skončil

Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ekonomika

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0 | Přečteno: 207x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michael Rada

KDE JE BLOG?

Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86 | Přečteno: 105x | Diskuse| Osobní

Michael Rada

Zombie blog

Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 86x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

  • Počet článků 734
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 413x
Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Seznam rubrik