Minulý víkend jsem překonal nejprve 900 km hranici ujetých kilometrů od počátku dubna, následně pak v neděli 1.000 km. Při tom jsem zjistil z diskuzí s lidmi, že jsem za měsíc a 10 dní najezdil na elektrické jednokolce více kilometrů, než mnoho z nich najezdilo po městě autem.

V pátek po poledni ukazoval stav najetých kilometrů - 888,88. Cíl byl jasný, překonat 1.000 ještě o víkendu.
Důvod proč to zmiňuji je prostý. Díky tomuto dopravnímu prostředku, nejenom že jsem venku mnohem častěji než dříve a přepravuji se bez emisí, ale zároveň se dostávám na místa, kam jsem se ani za 17 let života v Plzni nepodíval.
Jedním z míst, které jsem v minulém víkendu navštívil a to opakovaně byly i rybníky, které Plzeň obklopují. Ne proto, že bych se chtěl koupat (na tom nejsem dost otužilý, jako moje maminka), ale proto, že je kolem nich klid a pohoda a často se tam dá dýchat i čistý vzduch bez cigaretového kouře a zplodin, které vypouštějí nejenom domácnosti neustálým přepalováním přepálenéhu tuku, ale i průmysl, který to chytře dělá v nočních hodinách, kdy se nedá občas ani větrat a samozřejmě i bez aut.
Na jednom z rybníků otevřeli po letech nový podnik, kavárnu a bar. Po 17 letech, kdy žiji v Plzni, to považuji za krok vpřed a to i proto, že na první pohled je celá budova vytvořena v designu udržitelného rozvoje a nejenom budova, ale i její vybavení.
Kdybych nejel X-krát kolem v době stavby, nevěděl bych, že plaťková fasáda skrývá mnohem prozaičtější jádro, ale já to vím. Co jsem však netuši,l byla skutečnost, že stejná přetvářka je aplikována i do interiéru.
Ten vybavený nábytkem z palet, na balkoně pak z kabelových cívek, přímo křičí, my jsme jiní, udržitelní a myslíme to vážně.
Měl jsem z toho radost a to až do okamžiku, než jsem si všiml malé drobnosti.
Všechno vybavení je zcela nové a ona "nákladní, či dopravní" paleta, nikdy náklad neviděla, za to se hrdě chlubí označení EUR a cejchem, který toto potvrzuje.
Když jsem se zeptal majitele (který by l náhodou na místě), proč nepoužil palety, cívky a další vybavení již použité, odpověděl, že přece nebude používat odpad, on chce všechno nové.
Nevědomky tak kopíruje aktivitu a kroky Vlády a její Rady RVPUR. Předstírá.
Konkrétně pak Předstírá Udržitelnost, Ekologický přístup, zájem o budoucnost. Ve skutečnosti je budoucnost hodnocena jen počtem nul za první nenulovou číslovkou účtu. Důležité je být v balíku, a když tomu napomůže i předstírání, sem s ním.
Podobné příklady táhnou, a proto se není čemu divit, že stejně jako v RVPUR je udržitelnost jen tématem k diskuzím kolem kulatých-hranatých stolů a dobrou náplní do propagačních brožur, či v průmyslu do výročních zpráv a na letáky a obaly výrobků, kde stojí
MY JSME NEJZELENĚJŠÍ
VYRÁBÍME POCTIVOU POLÉVKU
MY RECYKLUJEME
Dokud udržitelnost bude jen v ústech, a ne v srdcích a v reálné práci s reálnými výsledky, pak se rychlost konce, který byl kdysi v nedohlednu, bude podobat průjezdu vlaku SHINKANZEN.