Když jsem se poprvé začal zajímat o elektrické jednokolky, psal se konec roku 2013. V té době byly oficiálně představeny v rámci zahraničního veletrhu a zároveň byl založen crowdfoundingový projekt na rozjezd výroby.
Do té doby známé bezpečné dvojkolky SEGWAY, které si i přes nákupní ceny převyšující 200.000,-Kč/ks pořizovali policejní sbory v některých městech, byly pro většinu občanů, včetně mne drahé a při rozhodování, zda-li osobní vůz pro pět osob, či SEGWAY pro jednu, padlo jasné rozhodnutí, praktické.
Elektrické jednokolky, to je však jiná. Cena pohybující se na úrovni manažerského mobilu, velikost kufru a hmotnost od 9 do 15 kg a neuvěřitelná flexibilita provozu.
Na konci loňského roku jsem se stal majitelem jedné z nich a za 3 měsíce jsem na jízdném a parkovném ušetřil částku převyšující již 7.000,-Kč, což je více než jsem původně očekával.
S ohledem na skutečnost, že mne při každé jízdě osloví 5 až 10 zájemců, šíří se informace velice rychle a proto mne neudivily, ani dopisy z Hradní kanceláře, Ministerstva vnitra Ministerstva Financí, které mne žádaly o osobní jednání a předvedení těchto jednokolek v jejich prostředí.
Možná, to ovlivnila skutečnost, že Ministr vnitra byl donedávna také Plzeňákem, či skutečnost, že dosažené úspory jsou skutečně nadstandardní, nevím, ale výzvu jsem přijal a vydal se do Prahy a pak již měli věci rychlý spád.
Jednání, ukázka, cvičná jízda. Jednání, ukázka, cvičná jízda. Jednání, ukázka, kalkulace ROI, cvičná jízda, rekalkulace ROI (poslední bylo Ministerstvo Financí)
Již jeden týden po výše uvedeném se dozvídám z věstníku, že elektrické jednokolky se dostaly do státního rozpočtu, resp. výdajů většiny ministerstev a to hned na první příčky důležitosti a nejenom to, majitel společnosti AGROFERT se rozhodl tyto dopravní prostředky etablovat i mezi více než 30.000 zaměstnanců svých společností.
Je to neuvěřitelné, dle předaných informací to bude právě Česká Republika, která bude v oblasti e-mobility příkladem nejenom všem evropským, ale i světovým velmocím.

Armádní model pro využití jak ozbrojenými složkami pod velením pana Chovance, tak pro Agrární služby pod vedením pana Babiše.
Dle strategického plánu Rady Udržitelného Rozvoje Vlády ČR budou tyto dopravní prostředky v průběhu pouhých 6 ti měsíců integrovány do:
- Ozbrojených složek - každý voják, bude mít jednokolku ve své výbavě pro zajištění rychlých přesunů vojsk a armád a to bez nákladů na dopravné
- Minsterstva Vnitra - policejní složky dostanou do výbavy jednokolky pro snížení nákladů na benzín a zvýšení jejich dosahu. Očekává se radikální snížení kriminality s ohledem na to, že policii již nebudou zločinci utíkat díky své lepší fyzické kondici.
- České Pošty - doručovatelé, budou nově vybaveni elektrickými jednokolkami s cílem snížení dodacích časů rozvozu poštovních zásilek o celých 75%, při souběžném snížení nákladů na pohonné hmoty a nákladů personálních
- Kontrolních orgánů Ministerstva Financí - s cílem zajistit tichý dojezd na místa kontroly dříve, než se tam dostane zpráva o kontrole samotné.
- Ministerstva dopravy – zde se vážně zvažuje postavení speciálních stezek vedle všech dálnic a silnic spolu s tzv. Výměníkovými stanicemi, kde by mohli jezdci své jednokolky nejen dobíjet, ale i je zaměnit za čerstvé a jet obratem dál.
- Prostor Pražského Hradu, Zámku Lány a Strakovy Akademie - Zde se ukázalo, že pohyb na elektrických jednokolkách, nejen že neničí podlahy historických budov, ale eliminuje i zakopávání a škobrtání v případě virózy. Navíc je pohyb plynulý a při pohledu z venčí, je možné považovat opět politiky za anděly, létající v prostorách s jediným cílem - pomoci.

Model prezident je v současné době v rukách grafických designérů zpracovávajících návrh barevnosti. Zároveň se upřesňuje místo pro umístění prezidentské standardy.
Rada však rozvedla své plány daleko rozsáhleji a chystá další rozšíření v rámci strategie 2020.
V blízké budoucnosti by tak měly být jednokolky nejen poskytovány úředníkům, ale měla by se na ně vztahovat i plánovaná vyhláška o elektromobilitě zahrnující jasně definované výhody pro občany, kteří je budou používat. Mezi ty hlavní patří třeba možnost profitovat z vyšších daní, odebrání příspěvků na mobilitu a další.

Pro ministry a nejvyšší politické představitele jsou již ve vývoji dvousedadlová elektrická balanční vozidla, tak aby mohli využívat i nadále služeb svých řidičů.
V soukromé sféře však dojde pravděpodobně k ještě radikálnějším změnám. V zemědělství, které mimo jiné silně reprezentuje výše zmíněná skupina AGROFERT, budou tyto prostředky osobní dopravy poskytovány nejen pracovníkům majícím na starost práce na polích a dohled nad nimi, ale měly by se objevit i v kravínech, drůbežárnách, zpracovatelském průmyslu a samozřejmě i distribuci. Jako jedni z prvních začali v minulých měsících využívat tyto dopravní prostředky pekaři, pro rozvoz svých výrobků ke klientům.
Ovšem ani zde aplikace nekončí, díky tomu že vlastník skupiny AGROFERT se úspěšně etabluje i ve zdravotnictví, začali se první elektrické jednokolky, resp. dvojkolky objevovat i v nemocnicích a reprodukčních klinikách. Pomáhají nejen pohybu pacientů a lékařů, ale také, a to je hlavní, snižují nákladovost provozů.
Jsem rád, že mé předpovědi byly správné a již se těším na první modely s potiskem státního znaku, či potisky jednotlivých ministerstev, tak jak bude definováno v zadávací dokumentaci.
Skutečnost, že stát a politici to myslí s implementací jednokolek vážně ukazuje i rozhodnutí a povolení jízdy vozítek SEGWAY na chodnících. Toto rozhodnutí je kladné a to i přes oprávněné výtky, že určení těchto obrněných vozidel bylo zcela jiné a teréní. Na tozdíl od jednokolek a kompaktnějších vozidel shodného typu, které byly vyráběny právě pro městský provoz.
Přeji Vám všem krásný první duben 2015 a těším se, že brzy potkám na vlastní jednokolce i Vás samotné.