Města bez aut, čili Bez Jedu Nejedu

11. 11. 2015 7:00:07
V dnešní době to zní jako pohádka. Město bez aut, tak možná v pralese, či zaostalém koutě Atlantidy. Jinak by to nefungovalo. Bez aut to nejde. Kdo by vozil děti do školy? Jak by se jezdilo na nákupy? Kdo by zásoboval?

Cirka milion důvodů proč města bez aut jsou nereálný plán a E-MOTION je hračka pro děti se najde vždycky, když bude třeba.

A i přesto se čím dál více velkoměst všude po světě rozhoduje, že vytlačí automobily ze svých vnitřností a vykáže je na okraj měst i společnosti. Začne dieselovými osobními vozy, pak benzínové a nakonec i nákladní.

Ptáte-li se, jak to chtějí udělat, je dobré podívat se na různé přístupy, které jednotlivé metropole zvolily. Je možné, že si vezme, některé z těch místních tuto možnost za svou a konečně i v Česku nebudou o dýchatelnosti vzduchu a pohybu obyvatel rozhodovat jen ti, co sedí za volanty.

Prvním z měst, které bych rád jmenoval je Norské OSLO. Důvodem prvenství na seznamu je již odsouhlasené rozhodnutí zákazu pohybu vozidel v centru města od roku 2019, tedy za necelé 4 roky. Mělo by se jednat přímo o zákaz provozu osobních vozidel a dotkne se 350.000 majitelů vozů. Ovšem předtím než nastane tento okamžik, o kterém reportuje REUTERS, chce město zbudovat dalších téměř 50 km cyklostezek, a zlepšit infrastrukturu tak, aby pohyb po městě byl plynulý a dostatečně rychlý jak pro chodce, cyklisty i uživatele E-MOTION.

Druhým městem je Španělský MADRID. Ten celý projekt zákazu prohybu osobních aut ještě rozšiřuje a tento bude zasahovat celý střed města. V rámci projektu pak bude modifikováno 24 nejrušnějších ulic a to všechno do roku 2020. Už dnes je platný městský plán udržitelné mobility, který redukuje provoz o 6% ročně a trestá provoz tzv. špinavých vozů pokutou 100,-EUR při každém zachycení. Navíc jsou řidiči nejvíce znečišťujících vozidel, mají dražší parkování. Jak dodávají dobrovolní účastníci projektu, důležitá je spolupráce všech stejně jako politická vůle dosáhnout reálné změny.

Ovšem městem s aktivním přístupem a plány pro město bez aut je i Německý HAMBURK. Jak to tak bývá, neopustili ani zde naši němečtí sousedé svou systémovost a na projekt nazvaný ZELENÁ SÍŤ si vyhradili následujících 20 let. Není se čemu divit, protože Hamburk je jedno z měst s největším objemem dopravy a to hlavně díky přístavu patřícímu k největším a nejvytíženějším v Evropě.

Malá odbočka

Ovšem město bez aut může znamenat i město s pouze elektrickými a samořiditelnými vozy, které se testují intenzivně již několik let, ale rok 2015 přinesl první zlomové výsledky, které napomohou rychlejší penetraci v reálném životě. Jak ukazuje například článek na serveru NOVINKY.CZ, v němž autor v perexu poukazuje na odvahu firmy NISSAN, pustit samořiditelný vůz do ulic v Japonském městě TOKYO. Doporučuji video shlédnou a vnímat hlavně ostrý provoz, protože autor nejenom, že pravděpodobně nebyl nikdy v Tokiu ani Japonsku, ale pravděpodobně ani v žádném z měst a obcí v naší republice, protože by jinak nemohl nazývat test slovy, která použil.

KODAŇ je dalším z Evropských měst, které následují iniciativu a chtějí svým obyvatelům zajistit dýchatelný vzduch. Zajímavostí však je, že na rozdíl od svých "kolegů" začala Kodaň budovat lepší infrastrukturu pro pěší i cyklisty již v roce 1960, má tedy velký náskok, což je znát při návštěvě tohoto krásného města. Do roku 2025 chce navíc město dosáhnout statutu CARBON NEUTRAL a býti zcela bezemisní.

Metropole nad Seinou - PAŘÍŽ, je dalším z Evropských měst, které nechce svůj vzduch nechat dále zamořovat odpadními emisemi z vozidel se spalovacími motory. To, že změna může být skutečně výrazná, si město již vyzkoušelo v době, kdy v rámci testu zakázalo vjezd do města vozidlům se sudou poznávací značkou. Objem emisí klesl o neuvěřitelných 30%. Do roka 2020 chce Paříž býti městem zcela bez vozidel s dieslovými motory a s dvounásobným objemem cyklostezek,

Ovšem ani metropole nad Temží - LONDÝN se nenechá zahanbit a v principu chystá totožné kroky jako Paříž. Do roku 2020 chce také zcela vytlačit vozidla s dieslovými motory a již dnes uplatňuje ve městě na "špinavé vozy" tzv. příplatek z dopravní zácpy a to ve výši 12,5 Britské libry za den.

Poslední dvě města, která plán čistých a či výrazně emisně nižší zátěže zaujal, jsou mimoevropská. Tím prvním je čínské CHENGDU a druhým Americký NEW YORK. Zatímco v Číně se rozhodli zajistit všem obyvatelů dostupnost všech míst do 15 minut chůze (hlavně změnou infrastruktury a systému veřejné dopravy) a to opět do magického roku 2020, neplánuje New York automobily zakázat, či omezit vůbec, ovšem mnohem intenzivněji chce podporovat čistou osobní dopravu včetně jízdy na kole, osobních elektrických transportérech a dalších druzích moderní přepravy osob.

Na závěr už jen maličkost. Víte, že o podobných změnách už je v Evropě dávno rozhodnuto? Evropská Unie si totiž již v roce 2011 dala za cíl zakázat provoz vozidel se spalovacími motory v městech. Na co samozřejmě nezapomněla je, určení si dostatečně dlouhé doby na jeho splnění a to rok 2050, tedy dobu, kdy už nehrozí, že by některý z těch kteří tak horlivě zvedali ruce, budou moci bráni k zodpovědnosti za to, že uvolnili automobilovému a ropnému lobby ruce na dalších dlouhých 40 let.

P.S. jak se vlastně změnili provoz a dýchatelnost ve Vašem městě po vybudování mnohamilionového okruhu? Jestli stejně jako v Plzni, tak Vám vůbec nezávidím.

Autor: Michael Rada | středa 11.11.2015 7:00 | karma článku: 8.09 | přečteno: 401x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 734 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 413

Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...