Jednou z částí problematiky, kterou se zabývám, jsou sklady a operace v nich probíhající. Je až neuvěřitelné kolik společností má sklady neodpovídající jejich skutečným potřebám, a to nejenom ve velikosti, ale i procesech a s nimi související nákladovosti.
Právě náklady na sklady a jejich provoz trápí společnosti nejvíce a to i přesto, že se mnohé rozhodly v rámci svého vývoje provozovat sklad vlastní. K tomuto rozhodnutí dospěly hlavně díky úvaze, že
VLASTNÍ SKLAD MUSÍ BÝT LEVNĚJŠÍ
Bohužel tato úvaha může být postavena na chybných podkladech. Jiní tvrdí
EXTERNÍ SKLAD JE VÝHODNĚJŠÍ
Ale i tato úvaha může být chybná ze stejných důvodů
Důvod je prostý. Podklady předkládali často lidé, kteří logistiku nedělají a nevnímají její komplexnost, a právě to způsobilo její vyšší nákladovost. I přes tyto skutečnosti existují možnosti řešení, a i když to nezní logicky, je například dobře vedený externí sklad mnohonásobně efektivnější a i nákladově výhodnější, či naopak mnohem menší vlastní sklad může absorbovat i pětinásobek externího.
V dnešním příspěvku Vám chci na reálných příkladech ukázat, co vše je správným přístupem možné.
PROJEKT PRVNÍ - z Externího do Vlastního
Redukce a přesun skladu. Z původních 1.500 m2 na 300 m2.
Zadání se zdálo být nereálné, ale jen do okamžiku, než jsme na mé přání s klientem udělali prohlídku původního, outsourcovaného skladu. Velký logistický provider v logistickém parku kousek od pražského letiště, věnoval klientovu zboží skutečně velkorysí prostor. Každá z několika set položek měla svou vlastní skladovou pozici, která byla vždy dodržena a to bez ohledu byl-li tam uložen jeden kus, či kusů několik set. Velikost pozice byla fixní.
Důvodem oné velkorysosti byla mimo jiné smlouva s klientem, která indikovala nejen platbu za skutečně obsazenou plochu, ale i to, že o její velikosti rozhoduje výhradně provozovatel skladu.
Již po první návštěvě bylo jasné, že redukce možná je a skutečně byla. V novém prostoru, který byl jen zlomkem původního, se nám podařilo instalovat regály s nízkou hmotností a přechodem na zónování s možností dalšího dělení, nejenže klient uskladnil veškeré zboží, ale ještě ušetřil prostor, což mu dalo a dává prostor pro další expanzi, kterou plánoval. Ne nadarmo dostal projekt název R2G, neboli RELOCATE TO GROW.
Měsíční náklady na sklad klesli na úroveň 10% oproti původním nákladům a proto ROI investice dosáhl neuvěřitelných 53 dní a to včetně nákupu a instalace reálů.
A ještě maličkost. Vše probíhalo za ostrého provozu.
PROJEKT DRUHÝ - z Vlastního do Externího
Druhý příklad je opačný. Klient skladoval ve svém vlastním výrobním areálu v jižních Čechách a zajišťoval si logistiku interně. S ohledem na specifickou komoditu, však sklady nikdy nenabízely dostatečnou kapacitu a navíc, docházelo k pravidelným zastavení výrobních linek z důvodu nemožnosti najít a identifikovat správný materiál pro výrobu. Díky tomuto se i několikrát za směnu měnil výrobní plán a nespokojenost zákazníků rostla do extrémů hraničících s ukončením spolupráce. Kompenzace nedostatků byla realizována finančními pokutami a 100% úhradou extra jízd ke klientům, aby se zabránilo zastavení výrobních linek
Externí sklad byl jediným řešením, ovšem bylo nutné najít nejen sklad, ale i logistického providera, který nejenže nabízel 100% pružnost plochy a prostor, ale i schopnost zásobovat linky vždy materiálem, který byl třeba pro výrobu a to bez chyb a prodlev.
Po intenzivním hledání se podařilo a z jižních Čech zboží putovalo do Prahy 5 a nejenom to, do stejného skladu bylo odkláněno i zboží dodavatelů, kteří nebyli schopni dodávat jen objednané dávky, ale standardem bylo i množství o 30% vyšší, tvořící tak skladový nadstav.
I přes velkou vzdálenost, se podařilo díky flexibilnímu skladovému providerovi nabídnout skladový prostor, který dokázal absorbovat výkyvy v rozmezí 1.000 - 8.000 m2 a zboží nejenom zaskladnit se všemi náležitostmi a to včetně plné pojistky ve výši přesahující 30.000.000 Kč, ale i jej dopravovat do výroby přesně dle objednávky a to po celou dobu realizace projektu R2S - RELOCATE TO STABILIZE, který jsem nejen inicioval, ale i vedl.
V rámci sledovaného období, nejenže objem pokut klesl o 97%, ale extra jízdy, které byly původně v hodnotě přesahující 67.000 EUR měsíčně, byly zcela eliminovány.
Celý projekt tak přinesl kromě významných ekonomických úspor i spokojenost klienta a hlavně jeho zákazníků. Klient díky odsunu logistických operací dokázal stabilizovat výrobu, snížit zmetkovitost a téměř eliminovat náklady za zbytečné, urgentní zásilky.
Po 11 měsících tak mohl přikročit k postupnému vyprazdňování externího skladu a zaskladňování ve vlastním, lépe připraveném prostředí. Navíc dostali vlastní pracovníci možnost zaučení se u specialistů na efektivní operace a tím klient získal vlastní silnou základnu, která si již dokáže poradit a to systematicky.
V těchto dnech připravujeme přesun dalšího z klientů, který se rozhodl kompletně relokovat svůj závod a to včetně logistiky. Projekt je v přípravě, ale věřím, že se nám podaří dosáhnout stejné efektivity. Myslím, že stojí za zmínku, že v tomto projektu jsme byli kontaktování samotným novým zákazníkem a to na základě doporučení od jiného klienta, kterému jsme pomohli.
Na závěr bych rád řekl:
TAK DOST
PŘESTAŇTE STAVĚT SKLADY NA DALŠÍCH GREENFIELDS JEN PROTO, ŽE NEZVLÁDÁTE LOGISTICKÉ PROCESY. ŘEŠENÍ EXISTUJE I BEZ VÝSTAVBY, JE JEN TŘEBA TO AKCEPTOVAT.
Jen tak budeme moci budovat svět bez odpadu, tedy jít směrem k cíli, který jsme si stanovili.
P.S. bude-li někdo chtít využívat výše uvedený sklad v Praze, rád Vás spojím s jeho provozovatelem, který namísto mluvení a prezentací jedná a dělá to dobře.