Cestování časem

25. 05. 2015 7:00:07
Je jen málo lidí, které by nenapadlo, jaké by to bylo, vrátit se v čase a udělat některé rozhodnutí jinak. Méně z nich pak přemýšlí o tom, jaké to bude (škoda že se nemůžeme podívat dopředu).

Své cesty časem však podniká každý z nás. Pro některé jsou trnité a plné bolestných vzpomínek, pro jiné naopak plné krásy a radosti, po kterých jako by se slehla zem.

Já si dnes dovolím podniknout cestu časem a věřím, že se nebudete nudit. Každá zastávka bude souviset s něčím ze současnosti.

První ze zastávek je věnovaná Elektronickým cigaretám, které před několika málo lety vstoupili na trh jako téměř univerzální lék na kouření. Nám nekuřákům tak přestal smrdět kouř, který se změnil jen ve vodní párů, a kuřáci se nemuseli vzdávat své drogové závislosti.

Stejně jako alkohol, i cigarety jsou legálními drogami dotovanými státem. Stačilo se podívat na hokejové MS, kde jedním z nejsilnějších sponzorů byl výrobce piva a všude kde se fandilo, tak fanouškové nechali nejen tuny kelímků od alkoholu, ale i tisíce nedopalků.

Ovšem elektronická cigareta, není ničím jiným, než nikotinovou injekční stříkačkou, která má zajistit ještě větší závislost a tím i pravidelný příjem do státní pokladny. To že stejně jako standardní cigareta, i tyto přímo škodí organismu, se začíná projevovat čím dál častěji. ovšem tentokrát je to na mnohem cílenější buněčné úrovni a na té se to přeci jen lépe předává budoucím generacím.

Budoucnost v tomto případě není zahalena toxickým dýmem, jen plná zmutovaných buněk, u nichž chuť na další dávku vyvolá jen stisk tlačítka.

Další ze zastávek je logistická. Logistika je dnes prostředím, kde „rychle, nikdy není dost rychle“. Rychlost nás odnaučuje plánovat a bez plánů bude třeba rychlost ještě dále zvyšovat.

Zatímco slovo DRON (např. létající mini objekt), zná již skoro každý, ať již z oslavovaných úspěšných zásahů vojenských cílů a nepřátel, či testů distribučních center pro dopravu zboží, další cesty zvýšení rychlosti, již tak známy nejsou. Jedním z důvodů je možná i to, že se jedná o zvýšení efektivity při využití existujících zdrojů a tedy i absenci nutných primárních investic a s nimi souvisejících toků prostředků, na kterých se často těm, co udělají nejméně, nejlépe vydělává.

Společnost AMAZON například v New Yorku, začal pro urychlení dodávek využívat cestu metrem a to nejen po jednotlivé balíčky, ale pro celé vozíky, které se v průmyslu nazývají Trolleys.

Před několika lety jsem se na jedné logistické konferenci ptal diskutujících v panelové diskuzi, proč nevyužívají k přepravám poloprázdné vlaky, MHD a další prostředky (které se mohou lišit destinaci od destinace). Odpovědí bylo jen trapné mlčení a cosi ve smyslu, že to nejde.

Jde to. Jen to chce přestat žít v domnění, že změnu musí znamenat jen miliardové investice. Není to tak. Budoucnost by po pochopení tohoto principu mohla být prosta tisíců nákladních vozidel, která se poloprázdná s vystresovanými řidiči pohybují nejen na dálnicích, ale i v ulicích našich měst a v krajině, kterou důsledně zamořují výfukovými plyny.

I ve třetí zastávce zůstaneme u logistiky a aut. V mnoha destinacích se totiž úspěšně testují auta bez řidičů. Autonomní vozidla připravená odvézt cestující z místa A na místo B bezpečně, dostatečně rychle a pohodlně. Vozidla společnosti google procestovala v loňském roce přes 100.000 mil a za celou dobu měla jen 11 havárií - všechny způsobené nejrizikovějším prvkem testů - člověkem.

Již dnes však existují systémy průběžné komunikace vozidel, mezi nejznámější patří aplikace WAZE, kdy si do vozidla osadíte senzor, který komunikuje s ostatními vozidly vybavenými stejnými senzory a dokáže varovat před vznikem kolon, ale i kontrolami a dalšími "nepříjemnostmi" denního života řidičky, či řidiče.

I EU se rozhodla vyskočit z 19 a nakročit to 21 století a nařídila, že nové vozy musí být vybaveny "hlásiči nehod". V USA však již v 21 století již nějakou dobu žijí a proto jdou dál a chtějí všechna vozidla dovybavit komunikačními prostředky. Ty sice nepomohou, aby slabý článek řetězu, tedy člověk, nedělal chyby, ale napomohou ostatním se o chybách druhých dozvědět včas a vyhnout se jim, či jim případně včas pomoci.

Důležitý je však plošný přístup, a s ohledem na přínosy by měl být plně hrazen ze strany států, protože, jim okamžitě začne přinášet pozitiva, na rozdíl od mnoha dotací, které přináší jen těm, kdo z nich osobně těží pro vlastní potřebu.

Poslední čtvrtou zastávkou budoucnosti je země, kde včera znamená již za rok, tedy Čína (na rozdíl od minulosti, kdy to bylo SSSR). Čína byla před mnoha lety vyhodnocena jako největší plagiátor světa a to za co se jiní stydí, dávali a dávají nadále na obdiv. Kopírují se nejenom věci, ale i stavby, krajina, zvyky a v laboratořích jistě i lidé a zvířata. Kopíruje se to, z čeho jsou cítit peníze a aby to nevypadalo tak okatě, tak se nyní snaží největší obchodní portál světa bránit kopírování - "nálepkou"

Je to tak, po vzoru svých bratří, například těch z Čech, které si v Číně pro jejich naivitu tak oblíbili, chtějí zabránit kopírování samolepkou. Stejně jako Česká vláda věří, že samolepkami = značkami kvality, dosáhnou toho, že na pultech místo chemických vzorců budou opět končit potraviny a dokonce i ty domácí, navrhuje portál ALIBABA, že zavede nové kódy, kódy zvané VISUALEAD. Tyto kódy totiž nebudou narušovat vizuální podobu výrobku (s čímž se často potýkali marketingový stratégové a designéři), kterým čárky a čtverečky kazili jejich dílo.

Jsem přesvědčen, že úspěch bude jistě zaručen, stejně jako je tomu v Čechách, jejichž obchody se staly symbolem čerstvosti a nabídky a jejichž hyper, super a další markety jsou zdrojem inspirace a setkání každého ze šťastných občanů.

A to je na naší budoucnosti, to nekrásnější, nemyslíte?

Autor: Michael Rada | pondělí 25.5.2015 7:00 | karma článku: 4.50 | přečteno: 199x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 598 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 906 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1577 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 497 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 734 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 413

Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...