Na vojně se spěchalo, aby se čekalo a čekalo se, aby se spěchalo. Odpovídalo to skutečnosti, že tam, kde končil rozum, začínala vojenská logika.
Ve středu 6.5.2015 se sešly mimo jiné dvě zprávy, každá přišla z jiného konce světa, ale jedno měly společné, týkaly se kamionové přepravy.
Ta tuzemská se dotýkala možnosti jak vysledovat přetížení kamiony. Díky více než 20ti leté praxi mohu říci, že strašáci přetížených kamionů, jako ničitelů silnic se objevují v politice každé vlády, každého minstra dopravy, včetně toho současného, který díky přetahovaným spolupracovníkům ze svého původního působiště, buduje ve vládě vlastní společnost, jak to ostatně dělá i sám ministr financí.
Zpráva na serveru iDNES, nám oznamuje, že "Přetížené kamiony odhalí nenápadné dynamické váhy skryté ve vozovce". Jupí, radují se řidiči osobních vozidel a řidiči přetížených kamionů, spíše jejich zaměstnavatelé, díky článku již ví, kterému úseku se u Velkého Meziříčí vyhnout.
I přesto, že zařízení považuji za dobré, musím upřesnit lidem mimo obor, že objem přetížených kamionů na našich silnicích se pohybuje do 5% všech vozidel. Není tedy takovou hrozbou, za jakou se záměrně vydává.
Skutečnou hrozbou, na kterou poukazuji již řadu let, jsou naopak kamiony prázdné a nevytížené. Dle studie EU jich totiž po celé EU jezdí přes 64%. ANO, JE TO TAK. Většina kamionů, které vidíte na silnicích je nevytížená, nebo prázdná.
Vozidla pro odpadové kontejnery jezdí min z 50% prázdná, a zbytek je díky špatné kompresy vytížen z poloviny (někdy ani to ne)
Někteří řidiči vtali výstavbu BB (Babišových Bilbordů) vážně, a úspory hledali, kde se dá. Jen pro zajímaost, obrázek je z dálnice pořízený při maximální povolené rychlosti palubní kamerou.
Proč?
Protože se to často vyplatí. Klienti stejně platí za kolečko, tak proč bychom se měli jako dopravci snažit vozidlo vždy vytížit? Proč bychom měli vytvářet systém, který by nevytíženost minimalizoval na minimum? Jsou sice různé burzy nákladů apod., ale v mnoha případech za nevytíženost mohou sami klienti. Tito se totiž naučili neplánovat a tak se z logistiků vojevůdců, postupně stali dnešní logistici požárníci hasící jeden požár, založením druhého.
A nemyslete si, že informace o plnosti kamionu prezentovaná 33 EUR paletami, je vypovídající. Není. Často je totiž sice zaplněná pouze podlahová plocha například do výšky 1 m a nad ním je dalších 1,8 - 2 m volného místa.
Hmotnost nákladu v tomto případě byla 1,2 tuny. Náklad ze vzdálenosti 300 km přivezlo vozidlo s nosností 24 tun. Důvodem byla "rychlost" resp. "urgentní" potřeba danného materiálu, který pak 2 dny čekal ve skladu.
Často je na vině balení výrobků, které často obsahuje tolik vzduchu, že ve skutečnosti se 50% vytížení kamionu, redukuje na např. 15%. Krásným příkladem je balení v segmentu AUTOMOTIVE. V tomto oboru jezdí až na výjimky kamiony s 3m ložnou výškou a při nakládce a vykládce se dokonce musí nadzvedává střecha (plachta), aby se velké obaly do kamionu vešly. Obaly samotné a díly však často mají často sebe tolik místa, že by jim záviděl mnohý čínský dělník, žijící i s celou rodinou na prostoru podstatně menším.
Využijí-li se uváděné váhy i na odhalování prázdných a nevytížených kamionů a upraví-li se legislativa tak, aby podobné chování bylo postihováno, pak se bude jednat o nástroj, který bude přinášet skutečnou hodnotu. Bude-li se jednat jen o kontrolu přetížených kamionů, bude se jednat jen o kosmetickou operaci, která bude stát spousty peněz, ale ve skutečnosti nepřinese žádnou reálnou změnu.
To za oceánem, tam došlo k průlomovému rozhodnutí, které by změnu na silnice přinést mohlo. V zemi nekonečných možností (míněno USA) byl totiž licencován první autonomně řízený kamion (link obsahuje i video).
Slyšíte dobře. Zatímco se evropští zákonodárci řídí zákony a nařízeními ne z minulého, ale z 19 století, zakazující provoz povozu bez vozky, skáčí v USA o pěkný kus dopředu. Google si testuje, stejně jako další společnosti autonomní osobní vozy, a společnost DAIMLER pustila na silnice v Nevadě první autonomně řízený kamion.
A JE TO.
Celou akci doprovázela americká reklama a oficiální zahájení probíhalo ve městě hazardních her a neřesti, situovaném ve stejném státě.
Ptáte-li se co by zavedení takovýchto kamionů znamenalo, zde je několik odpovědí
- menší množství nehod způsobených řidiči kamionu jezdících často bez pořádné přestávky až 24 hodin. Jen za poslední týden to bylo 5 vážných dopravních nehod, včetně té poslední, kdy kamion s pneumatikami zavalil osobní auto s pěti dětmi jedoucí v protisměru (naštěstí bez vážného zranění, či dokonce úmrtí)
- vyšší plynulost přeprav
- konec předjíždění kamion vedle kamionu
- velké množství řidičů bez práce
- vylepené nálepky s maximálními rychlostmi by přestaly být sbírkou trofejí, ale začaly by indikovat skutečné limity, které by byly dodržovány.
- finální možnost plánování přeprav a to bez toho, aby tyto byly ovlivňovány nutnou pauzou na kávu, sex, oběd, či "nucený odpočinek"
Bodů by jistě bylo více, ale již mne žádný nenapadá
Když tak o tom uvažuji, přemýšlím, co by na zavedení autonomních kamionů řekli tuzemští dopravci. Ti se totiž před několika málo dny nechali slyšet, jak jim vadí konkurence z východu.
Když jsem si titulek přečetl, musel jsem se pousmát, protože si na stejný titulek vzpomínám v době rozšiřování EU, jen s tím rozdílem, že podobné stížnosti pronášeli a prezentovali dopravci z Německa, Holandska, Francie a dalších zemí původní Evropské Unie, či jinak řečeno, zemí západní "vyspělé" Evropy a v té době si již čeští dopravci již dobře uvědomovali, jaký zlatý důl se jim otevřel.