Kamiony na cestách - tuzemské pravdy a lži vs. první autonomně řízený kamion

12. 05. 2015 7:00:07
Na našich silnicích není možné nepotkat kamion. Jsme zemí přeprav z jednoho místa na druhé a to v čase nula nic. Čím rychleji jedou na silnicích, tím déle čekají na vykládkách a naopak, připomíná mi to vojenský přístup.

Na vojně se spěchalo, aby se čekalo a čekalo se, aby se spěchalo. Odpovídalo to skutečnosti, že tam, kde končil rozum, začínala vojenská logika.

Ve středu 6.5.2015 se sešly mimo jiné dvě zprávy, každá přišla z jiného konce světa, ale jedno měly společné, týkaly se kamionové přepravy.

Ta tuzemská se dotýkala možnosti jak vysledovat přetížení kamiony. Díky více než 20ti leté praxi mohu říci, že strašáci přetížených kamionů, jako ničitelů silnic se objevují v politice každé vlády, každého minstra dopravy, včetně toho současného, který díky přetahovaným spolupracovníkům ze svého původního působiště, buduje ve vládě vlastní společnost, jak to ostatně dělá i sám ministr financí.

Zpráva na serveru iDNES, nám oznamuje, že "Přetížené kamiony odhalí nenápadné dynamické váhy skryté ve vozovce". Jupí, radují se řidiči osobních vozidel a řidiči přetížených kamionů, spíše jejich zaměstnavatelé, díky článku již ví, kterému úseku se u Velkého Meziříčí vyhnout.

I přesto, že zařízení považuji za dobré, musím upřesnit lidem mimo obor, že objem přetížených kamionů na našich silnicích se pohybuje do 5% všech vozidel. Není tedy takovou hrozbou, za jakou se záměrně vydává.

Skutečnou hrozbou, na kterou poukazuji již řadu let, jsou naopak kamiony prázdné a nevytížené. Dle studie EU jich totiž po celé EU jezdí přes 64%. ANO, JE TO TAK. Většina kamionů, které vidíte na silnicích je nevytížená, nebo prázdná.

Proč?

Protože se to často vyplatí. Klienti stejně platí za kolečko, tak proč bychom se měli jako dopravci snažit vozidlo vždy vytížit? Proč bychom měli vytvářet systém, který by nevytíženost minimalizoval na minimum? Jsou sice různé burzy nákladů apod., ale v mnoha případech za nevytíženost mohou sami klienti. Tito se totiž naučili neplánovat a tak se z logistiků vojevůdců, postupně stali dnešní logistici požárníci hasící jeden požár, založením druhého.

A nemyslete si, že informace o plnosti kamionu prezentovaná 33 EUR paletami, je vypovídající. Není. Často je totiž sice zaplněná pouze podlahová plocha například do výšky 1 m a nad ním je dalších 1,8 - 2 m volného místa.

Často je na vině balení výrobků, které často obsahuje tolik vzduchu, že ve skutečnosti se 50% vytížení kamionu, redukuje na např. 15%. Krásným příkladem je balení v segmentu AUTOMOTIVE. V tomto oboru jezdí až na výjimky kamiony s 3m ložnou výškou a při nakládce a vykládce se dokonce musí nadzvedává střecha (plachta), aby se velké obaly do kamionu vešly. Obaly samotné a díly však často mají často sebe tolik místa, že by jim záviděl mnohý čínský dělník, žijící i s celou rodinou na prostoru podstatně menším.

Využijí-li se uváděné váhy i na odhalování prázdných a nevytížených kamionů a upraví-li se legislativa tak, aby podobné chování bylo postihováno, pak se bude jednat o nástroj, který bude přinášet skutečnou hodnotu. Bude-li se jednat jen o kontrolu přetížených kamionů, bude se jednat jen o kosmetickou operaci, která bude stát spousty peněz, ale ve skutečnosti nepřinese žádnou reálnou změnu.

To za oceánem, tam došlo k průlomovému rozhodnutí, které by změnu na silnice přinést mohlo. V zemi nekonečných možností (míněno USA) byl totiž licencován první autonomně řízený kamion (link obsahuje i video).

Slyšíte dobře. Zatímco se evropští zákonodárci řídí zákony a nařízeními ne z minulého, ale z 19 století, zakazující provoz povozu bez vozky, skáčí v USA o pěkný kus dopředu. Google si testuje, stejně jako další společnosti autonomní osobní vozy, a společnost DAIMLER pustila na silnice v Nevadě první autonomně řízený kamion.

A JE TO.

Celou akci doprovázela americká reklama a oficiální zahájení probíhalo ve městě hazardních her a neřesti, situovaném ve stejném státě.

Ptáte-li se co by zavedení takovýchto kamionů znamenalo, zde je několik odpovědí

  • menší množství nehod způsobených řidiči kamionu jezdících často bez pořádné přestávky až 24 hodin. Jen za poslední týden to bylo 5 vážných dopravních nehod, včetně té poslední, kdy kamion s pneumatikami zavalil osobní auto s pěti dětmi jedoucí v protisměru (naštěstí bez vážného zranění, či dokonce úmrtí)
  • vyšší plynulost přeprav
  • konec předjíždění kamion vedle kamionu
  • velké množství řidičů bez práce
  • vylepené nálepky s maximálními rychlostmi by přestaly být sbírkou trofejí, ale začaly by indikovat skutečné limity, které by byly dodržovány.
  • finální možnost plánování přeprav a to bez toho, aby tyto byly ovlivňovány nutnou pauzou na kávu, sex, oběd, či "nucený odpočinek"

Bodů by jistě bylo více, ale již mne žádný nenapadá

Když tak o tom uvažuji, přemýšlím, co by na zavedení autonomních kamionů řekli tuzemští dopravci. Ti se totiž před několika málo dny nechali slyšet, jak jim vadí konkurence z východu.

Když jsem si titulek přečetl, musel jsem se pousmát, protože si na stejný titulek vzpomínám v době rozšiřování EU, jen s tím rozdílem, že podobné stížnosti pronášeli a prezentovali dopravci z Německa, Holandska, Francie a dalších zemí původní Evropské Unie, či jinak řečeno, zemí západní "vyspělé" Evropy a v té době si již čeští dopravci již dobře uvědomovali, jaký zlatý důl se jim otevřel.

Autor: Michael Rada | úterý 12.5.2015 7:00 | karma článku: 14.23 | přečteno: 731x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.67 | Přečteno: 536 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 734 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 413

Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...