Medvěd řidičem
Za téma k tomuto článku bych rád poděkoval svému spolužákovi s přezdívkou Medvěd, který v rámci třídního srazu otevřel tuto otázku poté, co jsem prozradil, že se zabývám prevencí vzniku odpadu. Medvěd nejen svou postavou a silou, ale i vztahem k přírodě, je připraven nejen o ochraně přírody hovořit, ale i k její ochraně něco reálně udělat.
Čtyřicátník, stejně jako já, živící se fyzickou prací, má jednoho velkého koníčka a tím jsou staré vozy a ne tak ledajaké. Jde o VW Caddy Mk1, VW Golf Mk1 a T3 a těch si již pořídil do sbírky pro jistotu dost, aby vystačil, jak říká až do konce svého života.
Touto sbírkou se stal největším soukromým vlastníkem tohoto druhu vozidel nejen v Čechách, ale i v Evropě.
Vůz koupí, přiveze si ho, do posledního šroubku jej rozebere a pak po vyčištění jej opět poskládá do podoby finálního vozidla. Vozidla, se kterým se pak následně vydává na kratší i delší cesty a to včetně cest do zaměstnání.
Během jeho vyprávění jsem pochopil, že není sběratelem pro slávu, či bohatství, je to jeho láska a stejně jako k rodině, je ke svým autům vstřícný a ohleduplný. Co jej však neustále překvapuje je nutnost platby ekologické daně za každý z jeho vozů a to i přesto, že k tomu, aby se mohl svézt z jednoho místa na druhé, nebylo v případě jeho ojetého vozu, nutno vyrábět vůz nový.
A právě zde jsme u jádra pudla.
Hovoří-li se o ekologické zátěži vozidel, často se limituje pohled jen na množství škodlivin (CO2) stoupajících z výfuku daného vozidla. Ovšem ekologických aspektů bychom měli při posuzování sledovat podstatně více což se - pravděpodobně záměrně, neděje.
Pojďme si rozebrat, která varianta nákupu negativněji ovlivňuje globální životní prostředí a na jak dlouhou dobu. Jako vzorový beru nový vůz vyrobený v roce 2014 a výše uvedené vozidlo. Majitel by byl stejně zkušený.
Položka | ||
---|---|---|
Spotřeba | nižší | Vyšší |
CO2 | ||
Vyšší | žádná | |
Vyšší | žádná | |
Vyšší | žádná | |
Vyšší | žádná | |
Vyšší | žádná | |
Vyšší | minimální | |
Vyšší | minimální | |
Životnost | ||
minimální | maximální | |
maximální | Minimální | |
Vyšší | Nižší |
Nepatřím k mužům, kteří si dokáží opravit svůj automobil, ani k těm, kteří jej neustále čistí a leští, aby ho nejen ochránili, ale i jej předvedli veřejnosti v celé jeho kráse.
Jsem však člověkem, který učí firmy a jejich management vidět to, na co již dávno zapomněli, tedy celistvý obraz nejen jejich vlastního podnikání, ale i všech procesů, které na něj navazují.
Z tohoto pohledu beru rozbor uvedený v tabulce jako nutný podklad pro analýzu ekologické zátěže jednoho, či druhého typu vozidla.
Zvážím-li všechny položky a skutečnosti, docházím k závěru, že nižší ekologická zátěž nového vozidla je pouhým marketingovým nástrojem, který s realitou nemá co do činění.
Pravda je taková, že většina nových vozidel se sestává z jednorázově použitelných, míněno neopravitelných dílů. Jejich poškození znamená výměnu. V praxi a celém logistickém toku to tak znamená, že objem dílů a součástek, které je nutné skladovat po dobu životnosti vozidla, či lépe řečeno jeho záruky a zákonných norem, je obrovské. Navíc skladování probíhá na několika úrovních a místech, tak aby byly všechny díly vždy dostupné na většině lokací.
Druhým důležitým aspektem, je objem činností a procesů, které v nových vozidlech řídí elektronika. Tyto elektronické mozky a nervové rozvody způsobují, že oprava mimo certifikovanou dílnu, bývá často problémová, a proto je nutné dopravit, či nechat dopravit vozidlo do toho správného autorizovaného servisu, i kdyby byl sebedál.
Třetím a z pohledu globálního životního pohledu nejdůležitějším aspektem je skutečnost, že proto, abych si mohl koupit nový vůz, je tento nutné od základů vyrobit a to z panenských materiálů, pro jejichž získání je nutná těžba, chov a další procesy spojené s výrobou. Zároveň je nutné tyto dopravit k prvovýrobci a následně je po dopravních trasách přesouvat k druho-, třeti- a dalším výrobcům před tím, než dorazí na úroveň tzv. TIER1 společností, které jsou posledním z dodavatelů do automobilek.
Doba a čas strávený na cestě se počítá často v týdnech až měsících a to i přesto, že samotný nový vůz bývá vyroben v řádu desítek vteřin (jak se chlubí nejeden výrobce).
Promítneme-li si veškeré tyto skutečnosti a vznikající ekologické zátěže do globálního ekosystému, dojdeme k výsledku, který nepotěší žádného jedince majícího skutečný zájem životní prostředí chránit a ne ničit. Nová auta totiž právě svou výrobou zničí tolik, že ani snížené procento škodlivin vypuštěných z výfukových plynů, nestačí k tomu, aby měla nižší ekologickou zátěž svého životního cyklu, než vozidla starší a ojetá.
Navíc životnost nových aut, ve srovnání s vozy vyrobenými před 20 a více lety, je méně než třetinová a vozidla se tak stávají drahým spotřebním zbožím, stejně jako dnes chladničky, televize, či mobilní telefony.
Na závěr si dovolím ještě jeden link pro ty, kdo si myslí, že nová auta se vyrábí jen na prodej. Mnohdy totiž výrobu ovlivňují namísto skutečné poptávky, jen virtuální zájmy a žebříčky určující úspěch, jen dle množství vyrobených kusů.
Michael Rada
ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále
Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.
Michael Rada
Seriál skončil
Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,
Michael Rada
WASTELESS FUTURE
I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.
Michael Rada
KDE JE BLOG?
Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/
Michael Rada
Zombie blog
Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat
Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...
Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti
Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...
Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch
Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...
Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou
Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 734
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 413x
Výstupy našich projektů můžete vidět například zde
Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.
Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.
Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.