Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čistá mobilita a segway - 2

SEGWAY patří bezesporu k nejznámějším gyroskopickým transportérům 21. století. Svým způsobem dala jméno celému odvětví, což je, jak se ukazuje, chyba. Stejně tak jako Hoverboardem nazývat vše co je menší a má motor.

Důvodem pro napsání dnešního příspěvku je zvýšená aktivita pražských zastupitelů a zákonodárců předhánějících se v tom, kdo bude víc regulovat právě transportéry SEGWAY.

Přesto, že jsem zastáncem čisté mobility, velkým příznivcem strojů SEGWAY zrovna nejsem a to ani tak ne z důvodů cenových (ty peníze bych za stroj tohoto typu nikdy nedal), ale z důvodů zcela jiných.

  1. SEGWAY není primárně určena pro pohyb na chodníku a či pro veřejnost včetně turistů ve městech
  2. SEGWAY je konstrukčně řešena pro jízdu terénem a v průmyslovém prostředí, čemuž odpovídá i její ocelová konstrukce a hmotnost přesahující 50 kg, stejně jako nároky na ovládání
  3. SEGWAY je (s ohledem na výše uvedené určení) příliš rozměrově velká - viz. srovnání níže
  4. SEGWAY a její patentoprávní ochrana způsobila, že se celé průmyslové odvětví čisté mobility, zdrželo v čase o více než desetiletí.

A začnu hezky od konce.

Patentoprávní ochrana byla primárně brána jako zdroj pokroku, což platilo na začátku devatenáctého i v první polovině dvacátého století. Poslední tři dekády a speciálně poslední dvě, je však tato brána, spíše pokroku brzdou.

Firmy si chrání něco, na co by mohl přijít i někdo jiný, investují miliardy dolarů do žabomyších patentoprávních sporů a hlavně právníků, kteří si mnou ruce nad jejich hloupostí a nejraději by si patentovaly i pravý a levý úhel, kdyby to bylo možné.

Gyroskop je znám podstatně déle, než přišel, dnes již zesnulý zakladatel firmy SEGWAY, s nápadem přidat k němu výpočetní vývoj řídící jednotky, baterii a motor a vytvořit prostředek osobní přepravy pro bezpečnostní služby. Samozřejmě nezapomněl patentovat a investovat minimálně statisíce, ale spíše miliony dolarů na to, aby v každé destinaci, která by mohla být potenciálním odbytištěm, nikdo nemohl gyroskop řízený počítačem do svého stroje integrovat také, což se mu po dekádu podařilo (téměř).

Stejně (ale s kratší dobou) to bylo například se skladovými manipulačními roboty společnosti KIVA TECHNOLGIES, které koupil a stáhl z trhu AMAZON, či s technologiemi zobrazovačů do mobilů a mnoho dalšími výrobky.

Předposlední bod se zabývá velikostí SEGWAY ve srovnání s dalšími typy přístrojů. Protože prosté uvedení rozměrů je často špatně uchopitelné, zpracoval jsem dokonalou vizualizaci, která popis jistě nahradí. Věřím, že oceníte hlavně detailní propracování.

Věřím, že řádky a vizuální nápověda výše ukázali, že srovnání transportérů SEGWAY s dalšími prostředky čisté osobní mobility, je neadekvátní ve smyslu aplikace stejných pravidel na všechny typy výrobků.

Proto je nejvhodnější čas na představení novinek a zajímavostí ze světa.

V prvním i druhém příspěvku zůstaneme ve staré, dobré Evropě a začneme městem nad vodou, tedy Paříží. Vedení města se totiž rozhodlo zakázat vjezd všem vozidlům se starším datem výroby než jakým je rok 1997. Docela by mne zajímalo, jak by podobný krok pročistil silnice a vzduch v ČR. Zatím však vím, kde pravděpodobné vyřazené vozy skončí.

I druhý příspěvek zůstane v Evropě, tentokrát však na jejím jihu, konkrétně v Itálii. Tam totiž probíhá od roku 2014 projekt 100% financovaný Evropskou Unií částkou 4.295.755 EUR, což se rovná, při aktuálním kurzu částce 115.985.385,-Kč. Cílem projektu je vymyslet chytré robotické chodítko pro senioryProjektu se účastní mnoho komerčních firem, například i společnost SIEMENS.

S ohledem na rozpočet, počet účastníků a dobu projektu (končí v roce 2018) mne překvapuje, že se nikdo nepodíval ven z okna kanceláří. Tam by totiž zjistili, že dnešní senioři namísto chodítek, preferují aktivnější pohyb například na bruslích, kole, ale i elektrických jednokolkách. Vše zafinancováno z kapes těch lidí, kteří z těch samých kapes financují podobné Ne zcela smysluplné (určitě v tom finančním rozsahu) projekty soukromých firem.

Ovšem kromě seniorů jsou zde i další věkové kategorie a jejich zástupci nemají chuť jen sedět v osobních autech, jak se nás snaží přesvědčit každá reklama na tento typ produktu. Jsem proto rád, že zde mohu představit nový projekt nazvaný TAGA 2.0

Jen pro zajímavost 4 dny po začátku kampaně komunitního financování, bylo namísto požadované částky 100.000 USD, již vybráno 1.581.788 USD a do konce kampaně zbývá ještě 45 dní! 

Před samotným závěrem bych rád ukázal, že vývojem prostředků čisté mobility se lze zabývat i když nedostanete dotaci z pokladny štědré Evropské Unie. Namísto sto milionů, Vám na výrobu postačí i méně než 100 EUR. 

A ptáte-li se, odkud se bude brát energie pro dobíjení, tak Vás možná zaujmou následující dva projekty

Tento projekt je již více než rok v provozu

A je tu konec a s ním další zajímavá zpráva.

Vzpomínáte ještě na HOVERBOARDY, neboli po česku koloběžky a jejich občasné požáry kvůli kterým nejenže byl zakázán prodej, ale i dovoz těchto výrobků mimo jiné do USA, Austrálie, Velké Británie a dalších zemí?

Tak díky pokroku a novým certifikačním metodám a výrobním postupům, bylo v rekordně krátkém čase možno tuto hrozbu eliminovat a na světové trhy se tak valí NOVÉ, BEZPEČNÉ prostředky čisté mobility.

Moc se těším na ropnou a automobilovou lobby, jaké argumenty pro zakázání, či alespoň zpoždění nástupu čisté osobní mobility, předloží v úplatkářské obálce politikům nyní.

Autor: Michael Rada | pondělí 27.6.2016 7:00 | karma článku: 12,40 | přečteno: 217x
  • Další články autora

Michael Rada

ZAKLADATEL ROKU 2017 - postoupil jsem do finále

Dne 4.8.2017 se objevila v mé e-mailové schránce zpráva o mé nominaci do finále soutěže o titul FOUNDER OF THE YEAR CZECH REPUBLIC. Titul vyhlašuje v rámci CENTRAL EUROPEAN STARTUP AWARDS.

5.8.2017 v 11:11 | Karma: 5,99 | Přečteno: 332x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michael Rada

Seriál skončil

Je mnoho těch, pro které televizní seriál znamená příjemnou realitu nepříjemných dní mezi lidmi. S jeho hrdiny žijí, pláčí, smějí se i komunikují a jediné na co se těší, je další díl, a aby to těšení vydrželi,

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ekonomika

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

I am so happy to share with you that the president of global waste association ISWA has presented in his blog my point of view on the life in wasteless world.

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0 | Přečteno: 207x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michael Rada

KDE JE BLOG?

Po blokaci ze strany provozovatele serveru iDNES byl denní blog přesunut na novou adresu, kde bude každý pracovní den publikován nový příspěvěk. http://industrial-upcycling.cz/index.php/blog/

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86 | Přečteno: 105x | Diskuse| Osobní

Michael Rada

Zombie blog

Dne 16.9.2016 jsem publikoval poslední příspěvek do blogů iDNES, kam jsem přispíval každý den od 16.9.2014. Důvodem bylo zasahování redakce a záměrné snižování čtennosti u článků, které kolidovaly s činy a slovy majitele iDnes.

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 86x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Byt 1+kk, Brandýs nad Labem, okres Praha-východ
Byt 1+kk, Brandýs nad Labem, okres Praha-východ

Kaštanová, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav - Brandýs nad Labem, okres Praha-východ
3 599 000 Kč

  • Počet článků 734
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 413x
Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Seznam rubrik